7.8.11

Rezeki...adakah kau mensyukuri?

Tahukah bahawa apa jua yang kita ada sekarang ni rezeki dari Allah? Kadang-kadang kiter lupa dengan nikmat yang kiter terima...lepas tu sibuk kater ini x cukup itu x cukup dengan erti kater tidak mensyukuri...

Aku pernah citer tentang azam tahun 2010 nak further degree dan cadangan nak tambah orang baru. Alhamdulillah...Allah makbulkan permintaan aku ni di tahun 2011...sekali dua yang aku minta dapat terus....tapi Allah x beri dengan sewenang-wenangnya...ada dugaan juga disertakan sebagai pelengkap pakej...Iyer pengorbanan masa menghadiri kelas di hujung minggu pada tarikh2 tertentu...hari Ahad sehari suntuk...bersama dengan bayi yang dikandung dalam perut kukendong ke sana ke sini...banyak lagilah...

Aku ingat lagi...semangat nak belajar aku begitu meluap2..ekekek...(ker ikut trend?) Seminggu nak raya ramai orang dah cuti (aku kompom keje lagi..kampung dekat jer x yah cuti awal)...aku terbaca tawaran UiTM di suratkhabar terus apply online petang tu juga...manakala kehadiran si kecil pula diketahui selepas raya...dan result diterima belajar pada bulan berikutnya pula...MasyaAllah...rezeki bergolek2...happy2...

Dugaan??? Yer...aku sekarang dalam dilema dalam menimbangtara ekonomi keluarga sekarang ni...bertambahnya orang baru...bayaran nurseri anak jadi triple...hurm...nak bayar yuran pendaftaran untuk sem akan datang pulak...hurmm lagi....berpantang duk rumah save duit gaji? x juga...aku juga punya perkara2 (ececeh cakap jelar hutang) yang perlu dilunaskan setiap bulan dan betullah mmg x elok sangat berhutang sebab kadang2 ia menghantui kiter (jangan pandang belakang congkak tau!)....makanan2 dan ubat2 kesihatan serta keperluan lain semasa berpantang yang juga memerlukan ongkos ya buk!

Rezeki setiap orang lain2 kan...ader orang banyak duit boleh beli itu ini..branded lagi....melancong sana sinun....tapi aku...bukan lar x raser tu sumer...tapi biler dah ada si kecil ni...makin rigid aku dalam bab pengurusan kewangan dan belanja berhemah (dulu ko boros ker?) hehe...pertama-tamanyer x dinafikan since dah ader anak mmg aper2 dah fikir barang anak dulu...barang ko x beli pun xperlar...and skang ni nak beli aper2 kene fikir 80 juta kali dulu dan rase kalau benda yang lamer boleh pakai lagi x yah beli baru atau kembali pada alami (back to nature) senang citer....

Rezeki tempat tinggal...ramai yang berlumba-lumba sekarang ini ingin memiliki rumah sendiri...aku...bukan x teringin...teringin sangat...lagi2 rumah atas tanah...rumah aku sekarang ni atas rumah orang lain...ekekek...menumpang rumah majikan pulak tu...tapi tular...Allah bagi rezeki tu dulu...akan tiba masanyer nanti...

Rezeki bersuami...ekekek...setiap orang ader suami impian masing2...mean masa zaman gadis dulu sebelum berkahwin berangan-angan ingin punya suami seperti ini...ini dan ini...tapi biler dah dapat dan memenuhi kriteria (cakaplar ko nak laki engsem kan) pernah bersyukur x? bising lark laki ko tu inilar...itular....siap mengeluh lagi naperrrlar aku dapat laki macam ni....hurmm.....

Rezeki kesihatan...ni satu lagi ramai yang x perasan bahawa sihat tu satu nikmat yang orang lupakan....biler x sakit kepala juga namenyer sihat...cuba sakit kepala satu hari...aper pun x boleh buat kan...

Rezeki berkeluarga.....ader orang cepat dapat jodoh...lambat jumpa jodoh...xder jodoh....maner yang dah berkerjaya dan berstatus tinggi pai fikir xder jodoh pun xper...uyaaiii...canerlar tu...aku yang sakit badan aritu pun klu si dia xder camaner lar nak picit2 belakang aku ni...dan aku juga bersyukur punya keluarga sendiri dan keluarga mentua yang bahagia dan memahami...di awal perkahwinan agak janggal dengan cara mentua (sebab tu ramai mentua dan menantu x sebulu) tapi kalau kiter bersabar dan cuba mendalami akan menjadi serasi...


Tapi aku percaya ini sumer rezeki masing2...dan anak2ku yang dikurniakan Allah...setiap anak tu rezeki dan Allah memberi keberkatan kepada setiap anak yang dilahirkan...dan inilah rezeki yang paling hebat pernah aku terima dan setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya...syukur Alhamdulillah...

Entry ni bukan nak citer pasal sesiaper...ni just luahan hati aku yang sometimes x reti mensyukuri...

Emosi pula ibu yang sedang berpantang ni...ekekek...




With Love...

2 comments:

  1. wah..adik beradik dh kembali b'satu...kuikuikui..xpe la kak, rezeki msing2..ebob antara org yg salute gile2 kt akk, ngn ank 2, preggy lgik akk leh g smbung study, & nuw ank dh 3!! & ebob yakin, akk bleh m'guruskannye..u'r my idola le kak...chaiyokk!!hehehe ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks cik bob...dah setahun lebih baru review balik entry ni...now bob dah nak masuk 2 anak...InsyaAllah boleh bob...

      Delete

KIRA SAIZ PREMIUM BEAUTIFUL ANDA

Related Posts with Thumbnails