12.8.11

44 hari berpantang...

Weeehooo....hari ini hari ke 44 berpantang....mari kiter raikan dengan pulasan...yeay!


Pulas jangan x pulas...dasat tul penangan buah ni x leh benti memulas dia jer...almaklumlah orang dah dapat lesen L (means dah boleh makan aper2 saja dah tanpa larangan) tapi paman ku kata dapat lesen L kene pelan2 jer...hehe...

So far aku dah dapat lesen juga untuk buka stokin...itu juga bermakna aku sudah seharusnya masuk bilik air yang basah lantainya untuk membasuh baju...uwaaaa!! dah start jemur kain baju sendiri dan anak2....dan juga sudah boleh makan bukan saja semeja tapi selauk sewaktu mereka berbuka ekekek...

Sebagai rekod dan catatan peribadi...ececeh...berat sebelum mengandung - 57 kg (aku dapat tahu preggy lepas raya...sebelum pose 57...bulan pose 55...time raya 57 balik...ekekek...)

berat mase mengandung dah sarat nak bersalin - 68 kg

berat lepas bersalin - 60 kg

seminggu pastu - 58 kg

kini - 54 kg

Korang janganlar fikir aper2 pasal nombor2 ni ek...Lesen L bolehlar berat cenni...x taular berat aku biler dapat lesen penuh time raya nanti...hahaha....tips aku sendiri kalau nak tau kurus ialah biler ader maser (yelar selalu x nyempat jer nak sapu pati halia bagai..berbengkung..berstokin cepat2 sebelum ader orang menjerit nak susu) aku try fitting baju kebaya yang terkecik pada akular even mase 57kg pun aku x muat...jeans aku x try la pulak sbb jeans aku dah dikebas oleh makngah yang juga kini sudah seberat aku...mase anak 1st dulu punyer riso x kurus 2 minggu aku dah try jeans aku dan ternyata x muat lar...sedih dan gabra jap...tapi habis pantang muat jer...tu anak 1st okey...biler anak ke3 kurus tu kurus gak tp aku x tergamak nak try jeans mase zaman anak sulung dulu...hehe..(faham2 sudah...)

Pengalaman pahit manis pantang...

Culture shock jap sebab bertukar rutin...selalu leh makan banyak kali ni kene catu dan lauk tu jer...kenapalar waktu berpantang x leh berkurang hari mengikut jumlah anak ke berapa...hehe..banyak cantik!!!

Aku benci biler part2 jaga luka ni...trauma plus seram...part buang air besar aku dah terer..beli ubat ni siap2...kalau rasa nak buang esok pagi...malam tu telan lar 2 biji...cuma efek dier pergh...macam kene contraction sekali lagi...tapi hasilnyer...semudah 1..2..3...haha..


Time baru2 dalam seminggu melahirkan ko x larat nak bangun duduk angkat anak...at least kalau ader yang tolong burpkan baby really appreciate...dengan bengkung lagi...pergerakan sangat terbatas....

Baby jenis yang x meragam...malam pun mama terjaga sebab dia buat bunyi ehhh ehhhh jer...xder terus melalak kuat2...

Bengkek ngan jururawat desa yang quite ngokngek refer kan anak aku jaundice pada hari ke4 padahal kaler kulit dia saaaangat pink time tu...pantang tul aku nak kuar umah gi klinik time pantang ni....biler amek darah bacaan 126...normal tapi sbb 1st time amek so doc suh repeat esoknya dan biler amek 109 pastu doc lain lark bising2 saper yg suh amek darah? anak u x kuning pun...huhu...

2 minggu lebih aku berpantang abah lark masuk hospital...operation usus dan masuk ICU...warded 9 hari mak jaga kat HTAR Klang...sakit kalau orang tua2 senang sebut perut pecah...uishhh takut...2 kali aku bawak baby dan berstokin melawat abah di ICU dan selepas tu mase di wad biasa...anak maner yang x riso kan...syukur 2 hari sebelum puasa mak usaha pujuk doktor nak balik rumah...beruntung abah beristerikan jururawat...

Hari ke 30 dah nak pose...suami ader cakap niat nak sambut pose umah mak dier...aku lark dah rindu giler baban kat danish yang MIL amek maser hari ke3 aku lepas bersalin..x kol line tepon sane x clear...pastu nak amek yaya nenek request...umah MIL kan...lepas rindu dapat jumpa danish...dan beselar umah MIL aku kaya ngan makanan sebab jiran2 pun rajin hantar sedulang lauk kadang2...ngan durian kampung lagi...aku berani2 gak makan sebab mak long jiran MIL kater boleh makan sebab durian panas...hurmmm...bukan seulas aku rasa okey...

Kul 3 pagi...cik B ku engorged...perghhh...pam lak x bawak..kat umah mak...so perah pakai tangan buat hilang bengkak...pakai botol susu danish...4 oz kau sajer perah centu...baby lark lena tido...x kan nak buang...danish lark ayah mentua tdo peluk dia caner nak bagi...so sumbat kat mulut yaya...dia yang mamai2 hisap habis sebotol tu sambil aku menahan gelak dalam gelap2 samar tu...baru ko tau susu ibu sedap...hehe...Mandi pun belasah air kolah yg sejuk tu jer sebab cam segan nak mintak tolong suami depan mak dier suh masakkan air panas..konon badang sasa lar tuh...lagipun MIL pun cam sibuk buat juadah buka tuk besan...roti jala ngan serawa durian...aku jugak yang tukang tester dengan alasan suap yaya ngan danish...nyumm2...

Balik umah 1st puasa...time nak sahur esoknyer cik B bengkak lagi...sempat pam tapi keras dia maha dahsyat...iyerr durian is also a milk booster tapi patut2 lar kan makan pun...lepas pam dapat sebotol raser seram sejuk...cam nak demam pun ader....x leh bangun...kejut suami mintak panadol dan picitkan badan...dia lak gi kejut mak...huhu...mak suh teruskan picit buang angin aku dah erkkk erkkk...suh gak suami picit pai waktu sahur aku tertido pas makan panadol...Habis sahur terjaga dah leh nyusukan baby tp badan aku masih lemah longlai...dekat 2 hari lar...tapi berkat urutan suami ku plus bam serai terpalit sana sini yang aku rasakan perlu...aku kembali pulih....kesimpulannyer...PADAN MUKA aku! mak bising dah elok2 nak baik kene start cam baru berpantang balik...bukan x leh nak raser tapi kalau sakit tanggung sendiri lar...itu jer yang mak kater...iyer...time tu lar juga biler cik ebob tanyer keadaan aku samaada harap2 baik semuanya...actually time tu lar cik ebob...

Terlepas ekspo Parenthood kat Midvalley...huhu...nak gak shopping barang baby murah2 lagi2 nak rayer....puas pujuk makngah dia xmo bawak dengan alasan kuat ko tu kan tengah berpantang...huhu...xperlah save duit aku...

Sekarang sumer keperitan tu dah lepas dan sempena bulan kemerdekaan ni aku juga dah merdeka! Benci berpantang...dan macam lameeeeeee je lagik tuk plan anak ke4 (atau cukup dah lar ek)...ekekek...tapi berpantang ni banyak kebaikannyer...badan nak guna lama kan...suka x suka jer nak menghadapinyer...


With Love...

No comments:

Post a Comment

KIRA SAIZ PREMIUM BEAUTIFUL ANDA

Related Posts with Thumbnails