26.7.11

Susu milik Areesa Dania

Sepertimana anak-anak kecil saya sebelum ini...ececeh....Areesa Dania juga menyusu badan...si kakak Aleeya hanya berjaya menyusu selama 6 bulan sahaja..huhu..anak sulung dan kurang experience...si abang Danish pulak aku berjaya melengkapkan penyusuan susu ibu selama 2 tahun..syabas pada diri sendiri...dan memang nampak beza dia dengan aleeya...si kakak stubborn sket..yelar anak lembu kan...danish pun ade gak sikit hehe sebab bila dia dah 7 bulan tiap2 hari mama dah terhegeh2 duk kat supermarket membelek susu formula aper yang sesuai untuk danish sebab kat semua tin susu ader tertulis "SUSU IBU ADALAH YANG TERBAIK". huhu dan yang terbaek tu lar yang susah nak dapat...danish kuat menyusu dan mama x baper gigih dah nak kumpul stok sebab biler kat opis kul 2 petang jer nurseri call "kak, susu danish dah habis" uwaaa...padahal yang ku pam aritu adalah untuk esok...penangan kurang buat stok mase pantang plus habis pantang terus raya puasa dan x dan nak mengepam...huhu...

Learn from the mistake...seawal minggu pertama kelahiran aku dah start pam dengan pam Spectra 3 yang kumiliki sejak anak pertama tahun 2007...memang balik modal pai skang boleh guna...dalam pantang lark xde byk sgt keje nak buat..lepas tu susu banyak habis basah baju...baby hisap pun tersedak sebab susu banyak dan laju jer kuar kan...so better mama pam dulu...lagipun kaunselor penyusuan memberitahu tips nak susu banyak ialah sentiasa kosongkan payudara dan ia akan penuh semula...MasyaAllah...banyaknyer susu itu!


Sekarang pulak informasi di hujung jari...taip jer aper yang kiter nak cari di internet...dan sekarang aku dah mula menyukai teknik marmet (perahan tangan) lebih selesa dan boleh buat kat maner2 jer...x kisah lar awal2 dapat sikit pun...lagi senang biler time let down reflex tu...susu berlumba-lumba keluar habis kene muka baby semua...so letak baby dan capai botol perah jap...xper jangan tamak nak target baper oz ko boleh dapat...dah itu jer rezeki anak ko tuk hari tu kan...biler bangun pagi untuk memerah aku guna pam s3 aku jer sebab mamai lagi...hehe..

Dan ternyata...dalam kegigihan mengumpul stok supaya susu tuk areesa x short biler aku keje dan pergi kelas nanti...tidaklah terlalu taksub sehingga perlukan deep freezer bagai...aku x mampu beb...klu beli deep freezer tu dah lar harga mau RM700 - RM1300...pastu umah tecik xde tempat nak letak...tambah lagi bil letrik nak idupkan df tu...pehtu simpan susu banyak2 sudahnyer expired siram kat pokok...huhu...penat jer kumpul...aku bukan nak kondem ker aper tapi dalam nak menjayakan hasrat penyusuan susu ibu secara ekslusif atau fully bf sehingga berlaku pembaziran..buang masa lagi nak pam susu pastu nak pastikan ngam2 5 oz penuh satu botol pai x hirau anak melalak nak menyusu time tu...ehhh apakah...

Susu yang disimpan dalam df boleh tahan sehingga 6 bulan lamanyer pun boleh expired sebab x digunakan..camaner tu...kater FIFO (first in first out)...sayangnyer...kesian kat ibu-ibu yang stok sikit tu plus drg pun jeles dan rendah diri sebab ibu yang stok banyak boleh amek gambar tunjuk betapa banyaknyer stok mereka....itu belum lagi yang sibuk beli itu ini untuk banyakkan susu (milk booster) yang bukan murah juga harganya...duit beli botol lagi...dah jadi x jimat juga biler menyusukan dengan susu ibu ni sudahnyer...aik ko cakap pasal saper ni...


Stok susu aku dalam fridge mak...biler ade mase nanti aku akan alihkan ke rumah aku lark..kang penuh bising lak mak x muat nak isi ikan dia...ape yang aku luahkan tadi ni sebenarnya sebab aku raser macam dah lari jer konsep penyusuan susu ibu ni...pernah gak baca di blog seorang kawan di mana bibik indon dia pernah bersuara.."pelik ya...di Malaysia ini perlu belajar dahulu cara nak menyusukan anak...di tempat saya semuanya menyusukan anak sendiri..." hehe...


Jongkong emas putih Areesa Dania...setiap satu ku simpan sebanyak 11-12 oz....Semoga murah rezeki stok susu anakku dan sentiasa cukup biler mama dah naik kerja nanti....Dapat kubayangkan betapa haruk-pikuknya nanti menghandle 3 orang anak seorang diri time pergi dan balik keje...huhu...



With Love...

No comments:

Post a Comment

KIRA SAIZ PREMIUM BEAUTIFUL ANDA

Related Posts with Thumbnails