25.10.11

Belajar Mandarin

Kawan-kawan...hari ini mari belajar mandarin bersama-sama saya yer...

Ni hao.

Wo jiao Fida, wo de jia zai Jilongpo.
Wo you fuqin, muqin he 3 ge xiongdi jiemei.
Wo ye you xiansheng, liang ge nuer he yi ge erzi.
Wo de fuqin qunian tuixiu le.
Muqin shi yi ge jiating zhufu.

Wo de meimei jiao Ani. Ta hen piaoliang. Ta shi yi ge hushi.
Wo de didi jiao Aiman. Ta zai xiaoxue nianshu. Ta hen congming.
Wo de xiansheng jiao Nizam. Ta shi yisheng. Ta zai Anisi Yaofang gongzuo. Ta hen yingjun.
Wo you 3 ge haizi. Tamen hen ke ai.

Wo shi xuesheng. Wo zai Mala Gongyi Daxue nianshu.
Wo xihuan channge. 
You kong de shihou, wo changchang kan shu ye paobu.

Xiexie.

Amek ko.. ni la actually ayat tu presentation perkenalkan diri dan keluarge (jiaren) sendiri yang kene wat tu.. Da draf kat kertas pastu buat kaedah menaip pulak supaya leh hafal biler bercakap depan laoshi nanti...ayat x leh blah kan...Ni translation dier...

Salam Sejahtera,

Nama saya Fida, rumah saya di Kuala Lumpur.
Saya ada ayah, ibu, dan 3 orang adik beradik (xiongdi jiemei).
Saya juga ada suami, 2 orang anak perempuan (nuer) dan 1 orang anak lelaki (erzi).
Ayah saya sudah bersara tahun lepas.
Ibu saya seorang suri rumah tangga.

Adik perempuan saya bernama Ani. Dia sangat cantik (piaoliang). Dia ialah jururawat (hushi).
Adik lelaki saya belajar di sekolah rendah. Dia sangat cerdik.
Suami saya bernama Nizam. Dia seorang doktor (yisheng). Dia bekerja di Klinik Anis. Dia sangat kacak (yingjun). (nak jugak ayat ni..hehe...)
Saya ada 3 orang anak (haizi). Mereka sangat comel (ke ai).

Saya ialah pelajar. Saya belajar di Universiti Teknologi Mara.
Saya suka menyanyi (changge).
Pada masa lapang, saya selalu membaca buku (kan shu) dan berjoging (paobu).

Terima kasih.

Ok x? mesti pening baca...harap2 ayat2 ni akan terkeluar dari mulut aku dengan jayanya depan laoshi nanti...huhu...sekian dahulu sesi pembelajaran kita untuk kali ini...sebarang pertanyaan sila ajukan soalan yer... :)

With Love...

4 comments:

  1. Sekarang sem berape? ekin lum ambik lagi mandarin..next sem baru amik..syok je blaja mandarin :)

    ReplyDelete
  2. Baru sem 2...tular awal2 dah belajar mandarin 1...dalam kelas ada yang sem 5 baru amek mandarin...ikut jadual sem masing2..mmg seronok belajar mandarin...benda baru kan...klu x lulus mandarin 1 ni xleh amek mandarin 2 sem depan..pastu ader mandarin 3 juga...phewww...

    ReplyDelete
  3. cik bob...alon2 asal kelakon...laju temen ngomong eh..hihi...

    ReplyDelete

KIRA SAIZ PREMIUM BEAUTIFUL ANDA

Related Posts with Thumbnails