28.8.10

Projek Baju Raya...

Projek Baju Raya

Aku mula aktif berkecimpung semula dalam bidang ni since tahun lepas. Before this, bukan x nak wat...beli jer sebab pas kahwin pastu dah preggy...orang kater x elok lar menjahit time preggy...nti tali pusat anak terbelit lar... x bukak jalan lar...means x leh beranak normal...isk...seram tul dengar mase tu...lagi2 mase tu pregnant sulung...dgr n ikut je lar aper org ckp...

Mase pregnant kedua pulak....sajer gatal tangan nak jahit manik....time tu kan trend kan...rasenyer baru jer matikan hujung benang nak jahit manik....then, what happened? mase bersalin tali pusat danish terlilit 2 kali kat leher... huhu...44 hari aku berpantang ngam2 habis pada 1 Syawal....da boleh bukak stokin n x perlu berbengkung lagi...body time tu pun solid molid...tp baju rayer yaya mase tu samer ngan nenek sebab nenek yg jahit...Baju papa, aku n danish beli jer.....tu pun lagi seminggu nak rayer gi shopping...ye ar awak tu dlm pantang lagi... 

So tahun lepas papa decide baju rayer kaler putih...jarang org jual baju budak kaler putih...so apelagi...aku pun menggunakan kepakaran aku untuk merealisasikan impian papa....baju mama n papa beli yg ready made, baju budak2 aku jahit sendiri.... baju yaya siap buh  manik lagi...cantik...n puas hati sebab buat sendiri kan...tp ader pengalaman jugak...sebab beli kain last minit...pastu first time jahit baju saiz kecik...mlm rayer baru baju siap...haha....

Untuk tahun ni, papa suh pilih...dia bagi tema merah or hijau lumut....aku pilih merah sbb da imagine nak beli kain cotton yg bunga merah tu....tp last2 da jumper baju hijau lumut papa kat econsave...murah jer RM45.00 sepasang....rembat jer lar...janji ikut tema...baju melayu danish pun beli jer RM13.90 sepasang. sampin RM8.00...dah, abis citer...Ikut saranan kerajaan...ke arah penjimatan...

Next, cari kain utk baju aku n yaya pulak....jenuh lar gak cari kat kedai kaler yg exactly samer ngan baju papa tu....akhirnyer jumper gak....aku cari lagi seminggu nak puasa kat Pekan Banting jer...sepasang RM28....so baju yaya 2 meter jer kan RM14...Mari kiter tgk aper yg berlaku....


Aku amek ukuran baju from baju yg aku rase sedap pakai.....Ukuran baju tu mmg dah amek lamer dah...aku ukur mase time lunch hour...bulan pose malas nak merayau....duk umah, ukur baju... malang tul sampul surat bil maxis aku tu jadi mangsa.... hehehe....Aku conteng jer ikut fahaman aku sendiri....


Gajet2 yang diperlukan... kapur baju tu pun tinggal ciput jer.... dulu kapur tu besar, yg bentuk tiga segi tu...pastu yaya yg pecahkan... xper, asal ader.... kain pun murah, klu silap buat pun x menyesal...hahaha....


haaa....ni pelan untuk buat pesak gantung tu.... takut salah biler ukur terus kat kain, aku buat pelan kat kertas dulu so senang...terus gunting...jangan luper basi jahitan tau....


Ukur jgn x ukur.... ni da masuk stage nak potong kain bahagian tangan untuk baju pesak gantung mama.... Kainnyer aku try buat kain kembang potong A tu jer.... Nak buat kain selisih depan xde contoh pelan kain tu....so x confident lar plak nak buat design tu....Malas nak pikir pun satu hal...hehehe....


Ni manik kat baju kurung yaya yg dah siap dulu....Setahun sekali jahit baju....takut salah...so buat baju anak dulu....Baju mama dia kendian xper...lagipun tgh pikir nak buat baju pesen aper...hehehe....manik2 ni aku gune collection yg ader kat umah nenek....Kan aku kater...kaedah penjimatan a.k.a. malas nak gi beli manik kat kedai.....Guner kreativiti buat manik campur2....Butang baju tu pun aku jumper dlm bekas sewing kit aku...lagipun kaler baju tu gelap.... Nenek Milah sebelah rumah kater kaler gelap x sesuai tuk budak2...Aku kater xper, baju yaya banyak...Nenek dia pun dah buatkan kurung cotton tuk dia...Yang ni baju raya pertama mengikut tema kaler...ok!

 

Baju kurung yaya yg dah siap.... Cantik x!

Semalam aku terjumpa kain kaler light purple....terus berkenan sebab matching ngan baju melayu light purple papa n danish...fyi...light purple ni baju raya kedua...jumper last minit terus beli sebab murah....baju papa RM46.90 sepasang, baju danish RM26.90 sepasang...Ingat nak beli baju kurung moden tuk pompuan punyer means aku and yaya kat kedai tu jugak...harga dia mahal lar plak sbb da siap manik....Baju yg tuk mama RM99.90, baju yaya RM49.90...Cantik mmg cantik tp sebab mahal kat pandangan aku so aku x beli....Pastu lalu pulak kat tepi kedai kain, jumper pulak kain pasang yg samer kaler, terus beli 6 meter = RM36.00 je sebab semeter RM6.00....dah potong dah kain tu...tinggal nak jahit jer....

Nantikan je lar pose2 kami dengan baju rayer by mama pada hari raya nanti ye....


With Love...

1 comment:

  1. sakan u raya thn ni. mmg tiap2 thn bj sedondon kena 2 psg ke? i pn thn ni raya jimat cermat. total perbelanjaan pakaian raya utk 4 beranak x sampai RM250. jimat giler! hehe..

    ReplyDelete

KIRA SAIZ PREMIUM BEAUTIFUL ANDA

Related Posts with Thumbnails